30 August 2010

The Birth Journey - Part 1

Alhamdulillah, aku dah selamat melahirkan seorang baby boy yang comel dan sihat setelah bertarung selama 18jam.. Huhuhu.. serik ker? tak pun.. rasa seronok sangat ada baby ni.. nak lagi, nak lagi :P

Lepas isyak 25/8/2010, dalam pukul 8.30 malam aku pun bersiap-siap nak ke hospital. Menyerah diri.. hehe.. nak buat macamane, dah tak ada tanda2 nak bsalin langsung, selain dari penurunan berat badan & cirit birit yang dah 2 3 hari kena. aku sampai Hospital Penawar dalam pukul 9.00 malam. Sampai2 terus check in. Masa tengah tunggu turn nak daftar tiba2 datang seorang pekerja hospital ni bawak kerusi roda dekat aku. Die suruh aku duduk atas tu. Aku cakap laa, 'Tak per, saya ok lagi ni'. Die cakap, 'Klau dah masuk hospital memang kene duduk atas ni, nanti apa2 jadi susah'. Bile aku duduk, die terus tolak masuk wad. Aku dah tergezut dah ni.. Sebab hubby ade kat bawah lagi.. Mak aii, takut nyer klau sakit sensorang..

Pas tu nurse suruh aku tunggu dalam labour room. Nasib dah pernah ada pengalaman masuk labour room sebelum ni masa buat check up dulu. So takde laa jakun n nervous sangat.. lama jugak aku tunggu hubby sampai.. sempat jugak laa aku berangan peluk2 baby ni.. hehehe.. tak sabar jer rasa masa tu..

Pas hubby sampai nurse suruh salin kain batik n tshirt. Pas2 nurse tu masukkan ubat untuk ek ek.. fuhh..sekejap jer pas2 semua clear.. Then, nurse tu pasang benda utk dengar jantung baby kat perut aku. Dalam pukul 10.30 malam macam tu doktor sampai. Doktor check, doktor kata dah ade bukaan dalam 2cm. Alhamdullilah, so aku xpayah laa induce.. Doktor advice untuk pecahkan air ketuban supaya lagi cepat proses bersalin nanti. Aku yang dah memang tak sabar nak jumpa baby setuju jer laa.. Dari pukul 11 malam, air ketuban aku pun meleleh keluar, sedikit demi sedikit.. Contraction pun dah ade, tp tak sakit sangat. Boleh lagi la gelak2 ngan hubby. Hm..nurse advice suruh tdur, tapi aku pun tak ingat samada aku tdur ker tak masa tu..

Dengan tabah hubby menunggu aku bersalin.


Excited tengok contraction kuat datang banyak kali.. Memula jer..






Sempat lagi tu posing dalam labour room.


Oo..macam ni sakit bersalin.. (sambil tengok graf bile contraction memuncak)

No comments: